Page 110 - Gastronomi Dergisi
P. 110
G A S T R O N O M İ
gastro-akademi
çerçevesinde kendine yer buluyor. Baskı Soysuzlar Çetesi (Inglourious Basterds) tarafından yapılan yemeği yediğinde
altında hissedenler için bir parça çikolata filmiyle görüyoruz. Film, Alman kuşatması çocukluğuna dönmesiyle görüyoruz. Bu
çıkış yollarını aydınlatabiliyor. Bir yiyecek altındaki Fransa’da geçiyor. Shosanna, noktada sizleri çocukluğunuza götüren
olan çikolatanın görevinin burada aslında ailesinin canice öldürülmesine tanık yiyecek veya içecekleri sormadan
kişinin kendini keşfetmesi, üstündeki olmuş, yeni bir kimlik ile hayatta kalmaya edemiyorum. Bir düşünün bakalım. 1999
baskıyı kenara atması, arzularını istediği çalışan bir kadındır. Filmin bizi ilgilendiren senesinde yayınlanan Matrix filminin
gibi yaşaması, dolayısıyla daha da sahnesi ise Yahudi avcısı olan Alman bir sahnesi de yine yemek ve duygu
özgürleşmesini sağlaması olduğunu Albay Landa’nın Shosanna’nın üstünde arasındaki ilişkiye odaklanıyor. Gördüğü
görüyoruz. Bu anlamda gastronominin psikolojik baskı kurmak için gastronomik hiçbir şeyin gerçek olmadığını sürekli
varlığı bu filmdeki metaforun başlıca ögelerden faydalandığı tatlı yeme duyan Neo’nun karşısında Cypher
elemanı oluyor. Benzer bir uygulamayı da sahnesidir. Albay Landa’nın ilk hamlesi adlı karakter iştahla biftek yemektedir.
Ye, Dua et, Sev (Eat, Pray, Love) filminde ailesinin bir süt çiftliğinde öldürülmesini Cypher, yediği bifteğin gerçek olmadığını
görüyoruz. Filmin baş karakterinin gittiği hatırlatması için Shosanna’ya bir bardak biliyordur. Ancak yediği zaman hissettiği
ülkelerde tükettiği yiyecek ve içeceklerin süt sipariş vermesidir. İkinci hamlesi duygu gerçektir. Yiyecekler ve içecekler
gerçek benliğini keşfetmesinde nasıl ise Strudel tatlısı sipariş ederken, son insanların bazı duyguları ile etkileşime
yardımcı olduğu filmin konstrüksiyonunu dakika garsondan krema getirmesini girerler. Bu iki film, sinemanın gastronomi
oluşturuyor. Filmin klasikleşen pizza istemesidir. İlgili sahnede tatlı ve ile insan duygusu
yeme sahnesi, karakterin sınırlarını içecekler servis edilir. arasındaki ilişkisine çarpıcı
devirdiği, özgürleştiği an olarak akıllara Shosanna tatlısından örneklerdir. Benzer bir
kazınıyor. İki filmden yola çıkarak bir kaşık alacağı örnek 1971 yapımı
(örnekler çoğaltılabilir de) gastronominin, zaman Albay Landa Otomatik Portakal (A
kişinin benliğini, sınırlarını ve özgürlüğünü tarafından kremayı Clockwork Orange)
keşfetmesine giden yolda yardımcı bir beklemesi için uyarılır. filminde mevcuttur. Baş
faktör olarak var olduğunu anlıyoruz. Kadın, gerilir. Çünkü II. karakterin arkadaşlarıyla
Sinemanın izinde film ve dizilerde Dünya savaşı sırasında süt bara gidip, süt içme
gastronomik ögelerin metafor yaratmak Strudel tatlısı domuz partisi yapması dikkat
için kullanıldığını görüyoruz. yağı ile yapılmaktadır. çekici sahnelerden
Yahudilik inancına göre biridir. Aslında süt,
Tiffany’de Kahvaltı, 1961 ise süt ve et ürünlerinin sağlık, çocukluk,
Bazı filmlerde karakterlerin kimliklerini karıştırılarak yenmesi uygun saflık gibi çağrışımlar
tanımlamak için gastronomik ögeler değildir. Albay Landa, yapsa da sinemada
kullanılmaktadır. Bunun en güzel kadının kimliğini, tükettiği yetişkin bir
örneklerinden birini 1961 yılında veya tüketmediği yiyecek insanın süt içmesi
yapılan Tiffany’de Kahvaltı (Breakfast ve içeceklerden yakalamaya masumiyeti sonlandırması
at Tiffany’s) filminde görürüz. Film çalışmaktadır. Sinemada anlamına gelmektedir. Kana susamış
Holly’nin dönüşümünü, tabiri caizse gastronomik ögelerin karaktere yönelik bir karakterin süt tüketmesi onun
köylü bir kızdan şehirli bir kadına mesaj inşasına örneği bu sahnede ortaya dengesizliğini, tekinsizliğini simgeler.
evrilişini anlatmaktadır. Filmin açılış çıkıyor. Bir insanın yaptığı yiyecek ve (Soysuzlar Çetesi filminde bu hipotezin
sahnesi, bir kuyumcunun camından içecek tercihleri kişinin kimliği, kültürü, örneği de mevcuttur.) Filmde de süt içen
yansıyan Holly’nin elinde bir kahve ve inancı, yaşam tarzı ve benzeri hususlarda karakterin masumiyetini sonlandırdığı
kruvasanla şehirli bir kadın olduğuna epey bilgi vermektedir. Dolayısıyla gastronomik bir ögeyle anlatılmaktadır.
yönelik izleyiciye net bir bilgiyi veriyor. sinemada gastronominin bu tanımlayıcı
Film boyunca gastronomik ögeler, algı, özelliği yoğunlukla kullanılmaktadır. Sonuç olarak sinemanın izinde
sınıf, zenginlik ve özlem temsilleriyle Otomatik Portakal, 1971 gastronomiye dair anlattıklarımı üç
Holly’nin tercihleri vasıtasıyla izleyiciye konu başlığında toparlayabiliriz. Sinema
ulaşıyor. Demek Yiyecek ve içecekler ile duygu sanatında gastronomik ögeler metafor
ki gastronomik arasındaki bağlantın da sinemada oluşturmak için, karakterlerin yaşadıkları
ögeler sinemada sıklıkla kullanıldığını görüyoruz. İzlediğiniz dünya hakkında bilgi vermek için ve
sadece metafor filmlerdeki romantik sahneleri düşünün. sekanslardaki duyguları pekiştirmek için
olarak değil, Karşılıklı şarap mı içiliyor? Bir tatlıya kullanılmaktadır. Burada fark edilmesi
aynı zamanda beraber kaşık mı daldırılıyor? Yoksa gereken hususlardan biri de aslında
karakterlerin kim bir tel spagettinin finalinde dudaklar gastronominin özellikle sinema sanatında
olduğuna dair mı birleşiyor? Gastronomik ögelerin ne kadar geniş bir yer tuttuğudur.
bilgi veren bir kullanımı sadece romantizm sahneleri Şimdilik Vita brevis, ars longa (Hayat kısa,
monitör olarak için değil, farklı duygu durumları için sanat uzun) diyerek noktayı koyalım. Zira
da kullanılıyor. de kullanılmaktadır. 2007 yılı yapımı izlenecek daha çok film, gezilecek çok
Daha sert bir Ratatouille animasyon filmi, Ramy adında sergi, okunacak çok kitap ve yenilecek
örneğini ise bir farenin şef olma yolculuğunu anlatıyor. çok yemek var…
2009 yılına Filmde yemek ve duygu arasındaki Kaynak: www.imdb.com
yapılan ilişkiyi, restorana gelen gurmenin, Ramy
108