Page 109 - Gastronomi Dergisi
P. 109
G A S T R O N O M İ
gastro-akademi
masası şekil değiştirir. Yuvarlak masa
insanları birleştirirken, dikdörtgen masa Gastronomik ögeler
böler. Parlak yüzeyli bir masa izleyiciye
karakterler hakkında farklı mesajlar sinema sanatında
verirken katlanır masada yenilen yemek düşünülenden daha
ise bambaşka ipuçları vermektedir.
Masanın şekli haricinde masanın fazla görev almakta,
üstünde olanlar da sinemada yemek
sahneleri için önem arz eder. Mesela karakterlerin
masanın üstünde ne kadar çok ya kim olduğunu
da ne kadar az yemek
olduğu izleyiciye farklı öğrenmede
bilgiler verir. Bazen yemek izleyiciye yardımcı
sahnelerine yüklenen anlam
ya da gizlenen mesajlar olmaktadır.
direkt yemek yenilen alanla
verilebilir. Yemek yenilen yemeğin olduğunu yiyecek ve içeceklerin çoğunlukla kırmızı
alanda kullanılan objeler, anımsayabilirsiniz. renkte olduğu burada önem arz ediyor.
servisi kimin yaptığı, duvarda Ortadaki yemek Ofelia, masaya yaklaşıp üzümden bir
asılı tablolar gibi. Bu kısmı aslında bir adet alana kadar masa başında oturan
toparlamamız gerekirse metafordur. Tüm Pan uyuyor. Ancak Ofelia, bir meyveyi
yemek yenilen alan, masanın bunların üstünden ağzına attığında Pan uyanıyor ve küçük
türü ve masadaki yiyecek ve geçtikten sonra kızı cezalandırmak için peşine düşüyor.
içecekler izlediğimiz sahnedeki sinema tarihinin İktidar olanın tüm güzellikleri, lezzeti
karakterlerin tercihi olduğu için önde gelen yemek kendine ayırmasına ve tüketmeye
gastronomik ögeler sinema sahnelerini beraber inceleyelim ve niyetlendiğinizde de cezalandırılmak
sanatında düşünülenden daha gastronomik ögelere yüklenen anlamları üzere peşinize düşülecek olmasına
fazla görev almaktadır. Gastronomik deşifre edelim. Yemek sahnelerinin değin birçok yorumun yapılabileceği
ögeler, karakterlerin kim olduğunu sinema sanatında kendine epeyce yer bu sahnede gastronomik ögeler ağız
öğrenmede izleyiciye yardımcı olan bulduğundan bahsetmiştik. Bunları sulandıran görüntüleriyle aslında küçük
hususlardan biridir.
sıralamaya kalksak sonu gelmeyecek kızı bulunduğu sistem içerisinde suç
İzlediğiniz sahnelerde yemek masasında bir yazı olacağından kendi favorilerimi işlemeye davet ediyor. Küçük kız belki
kimin nerde oturduğunun bir önemi ve gastronomik ögelerin üç spesifik gerçek hayatında buna cesaret edemiyor
var mıdır? Karakterlerin oturduğu yerler kullanımını birlikte deşifre edelim. ama hayal dünyasında yasakları ağzına
nasıl bir mesaj verir? Burada önemli olan Pan’ın Labirenti, 2006 attığı iki üzüm tanesi ile ezip geçiyor.
karakterlerin birbirine olan mesafesidir. Aynı Hava’nın yasak elmayı yemesi gibi…
Uzun dikdörtgen bir masanın iki uç İspanya ve Meksika ortak yapımı Aslında küçük kızın ağzına attığı meyve
başına oturmuş karakterlerin ilişkisinin olan Pan’ın Labirenti (El laberinto del bir metafor olarak sekansta kendine yer
yakın olduğu söylenebilir mi? Pek tabii fauno) filmi II. Dünya Savaşının ertesine buluyor.
söylenemez. Aksini düşünelim. Uzun zamanlanmış fantastik bir yolculuğu Çikolata, 2000
dikdörtgen bir masanın bir ucuna anlatmaktadır. Ofelia adında 10 yaşındaki
beraber oturmuş karakterlerin birbirine bir kız çocuğu, yeni taşındıkları evin İngiltere ve ABD yapımı olan Çikolata
olan yakınlığı izleyiciye de geçecektir. Bir arka bahçesinde bir labirenti keşfe (Chocolat) filmi, Fransa’nın taşrasında
masada karşılıklı oturmuş iki karakterin çıkar. Aslında küçük kız gerçekler yerine gelenekselci bir köyde geçmektedir.
sahnesi duygusal uzaklıktan daha fazla hayal dünyasına sığınmaktadır. Filmin Köye yeni gelen Vianne Rocher ve
anlam içermektedir. Doğrudan karşı bizi ilgilendiren kısmı ise yasak meyve kızı, bir çikolata dükkânı açmaya karar
karşıya oturmak aslında karakterlerin olarak adlandırılabileceğimiz sekanstır. verir. Çikolatayla gizli
birbirine muhalefetini temsil eder. Labirentin Pan isminde bir istekleri uyananlar ve bu
Yan yana oturan karakterlerin ise koruyucusu vardır. sayede özgürlüğün tadını
ittifak sağladıkları sahnede gizlenen Yönetmenin İsa’nın keşfedenler ile hayatlarını
mesajlardan biridir. Ancak bu ittifak illaki çarmıha gerilişinden aynı şekilde, hiçbir şeyin
direnişte değil bazen güçsüzlükte ve yola çıkarak tasarladığı değişmeden devam
yalnızlıkta bir oluşu temsil edebilir. Yemek Pan karakteri aslında etmesini isteyenler
sahnelerindeki önemli hususlardan biri kiliseyi tasvir etmektedir. olarak köy ikiye ayrılır.
de masadaki yiyecek ve içeceklerin Ofelia, labirente açtığı Filmde yiyecek aslında
paylaşılması ya da paylaşılmamasıdır. Bu kapıda güzel yiyecek ve baştan çıkarma,
durum karakterlerin birbiri ile olan ilişkisi içeceklerle donanmış bir inanç ve insanın
hakkında büyük tüyolar taşımaktadır. yemek masasına denk kendini sevmesi,
Birçok aile filminde ortada paylaşılan bir gelir. Masanın üstündeki kabul etmesi
107